Site icon Twist Czarter

Bezpieczeństwo na jachcie. Jak się zachować podczas burzy i wypadku?

Urlop, słońce, wypoczynek. Rejs po mazurach to wspaniała przygoda nie tylko dla Ciebie, ale też Twoich bliskich. Jednak zdarzają się sytuacje, które przerywają tę sielankę w bardzo radykalny sposób. Silna burza, wypadek, wywrotka jachtu. Jak zachować bezpieczeństwo na jachcie?

Podstawy bezpieczeństwa na jachcie

Znajomość alarmowych numerów telefonów to oczywistość, ale zawsze warto o tym wspomnieć: wybranie numeru 112 spowoduje połączenie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Operatorzy CPR przyjmą zgłoszenie i przekażą je do odpowiedniej jednostki ratowniczej. Mniej oczywistym numerem jest 984 lub 601 100 100 – są to numery alarmowe MOPR na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Służą do zgłaszania sytuacji, w których widzimy osoby potrzebujące pomocy.

Apteczka pierwszej pomocy to podstawa na jachcie i większość firm czarterowych je zapewnia. Pamiętaj jednak, by zabrać w rejs inne niezbędne rzeczy. Wśród nich powinny znaleźć się przedmioty takie jak naładowany telefon komórkowy w wodoszczelnym opakowaniu, mapa jezior, krem przeciwsłoneczny, nakrycie głowy, okulary przeciwsłoneczne, sztormiak, woda i przekąski.

Przed wypłynięciem w rejs, koniecznie sprawdź pogodę. Jeśli prognoza przewiduje burze, zostań w porcie. Decydując się na wyjście z portu, zwracaj uwagę na zmieniające się warunki i w razie potrzeby reaguj natychmiast. Gdy pogoda się pogorszy, niech wszyscy bezwzględnie zakładają kamizelki ratunkowe. Zamknij wszystkie okna i luki, przez które mogłaby dostać się woda. Wszyscy członkowie załogi powinni znajdować się na pokładzie – w razie wywrotki mają większe szanse na przeżycie będąc na wodzie niż zamknięci w kabinie jachtu obróconego do góry dnem. Pod żadnym pozorem nikt nie powinien przebywać pod pokładem. Podczas rejsu dobry sternik, uczy swoją załogę nazw jezior i innych charakterystycznych miejsc na szlaku. Dzięki temu w razie potrzeby każdy z nich będzie mógł dokładnie określić miejsce, w którym się znajdujecie.

Jak zachować się i jak żeglować podczas burzy?

Jeśli widzisz zbliżającą się burzę lub system ostrzegania na Wielkich Jeziorach Mazurskich informuje o zagrożeniu, koniecznie nakaż załodze ubranie kamizelek, pozostanie na pokładzie i zabezpieczenie jachtu. Jeśli załoga nie rozumie powagi sytuacji i chowa się przed deszczem do kabiny, wydawaj im polecenia – tak by mieli zajęcie na pokładzie. By uniknąć wywrotki, zrzuć żagle i płyń pod wiatr na silniku (lub z wiatrem, jeśli brzeg w tym kierunku jest blisko). Zrzucenie żagli nie tylko zmniejsza powierzchnię, w którą uderzy wiatr, ale również w razie wywrotki ułatwi ewentualne postawienie jachtu. Gdy zbliżasz się do brzegu, załoga powinna przygotować jacht do szybkiego cumowania. Wydaj komendę, by któryś z załogantów przygotował kotwicę, pozostali niech zabezpieczą wszystkie luźne liny. Te mogą stanowić duże zagrożenie, gdyby pływały luzem wokół jachtu.

Wywrotka… co dalej?

Pamiętaj, że w razie niebezpieczeństwa spokój i trzeźwa ocena sytuacji to podstawa. Dlatego, jeśli dojdzie do wywrotki jachtu, nie panikuj. Najpierw sprawdź, czy wszyscy członkowie załogi są w pobliżu jachtu. Będąc daleko od brzegu, nie odpływaj od łódki, jest to twój środek ratunkowy. Jeśli udało Ci się nawiązać kontakt z jednostką ratowniczą, ustal z dyspozytorem co dalej robić, jeśli ten nie powie inaczej, przygotuj jacht do holowania. W przypadku braku kontaktu z MOPR będziesz musiał szybko podjąć decyzję: o postawieniu jachtu, dryfowaniu z jachtem lub w ostateczności opuszczenie jachtu przez załogę ze stosownym zabezpieczeniem. Podjęta decyzja zależy od oceny sytuacji. Należy wziąć pod uwagę: temperaturę wody i powietrza, porę dnia, kierunek i siłę wiatru, odległość od brzegu oraz stan psychofizyczny załogi.

Jeśli jacht nie zrobił “grzyba”, a my mamy warunki do podjęcia próby postawienia jachtu, należy: stanąć na wysuniętym mieczu – przeciwwaga dla momentu przechylającego. Następnie ustawić jacht dziobem w kierunku wiatru, wyluzować szoty, zrzucić żagle, uszczelnić skrzynkę mieczową, wybalastować kadłub, po czym szybko go osuszyć. Następnie należy zwiększyć pływalności kadłuba np. przez napompowanie materacy pod fordekiem i achterdekiem, wchodzenie załogi do jachtu w miarę ubywania wody.

Grzyb – w żargonie żeglarskim nazwa sytuacji, w której jacht obrócił się do góry dnem.

Przezorny zawsze ubezpieczony… dosłownie

Nawet jeśli bezpieczeństwo na jachcie jest Twoim priorytetem i ciągle pracujesz nad jego poprawą, zawsze może wydarzyć się sytuacja, której nie przewidzisz. Wypływając w rejs, warto rozważyć ubezpieczenie turystyczne dla siebie i załogi. Jeśli czarterujesz jacht, wybieraj tylko firmy, które w ofercie mają ubezpieczenie OC, AC, NW i rzeczy osobiste. To gwarantuje, że w razie awarii i wypadku otrzymasz niezbędną na szlaku pomoc.

 

Sprawdź nasze inne jachty

Oferujemy Państwu nowoczese, dobrze wyposażone i świetnie przygotowane łodzie żaglowe i motorowe. Każdy nasz jacht posiada komfortowe wyposażenie hotelowe takie jak zamykana kabina z toeletą chemiczną, ogrzewanie Webasto, kuchenkę gazową, instalację wodną oraz elektryczną. Ponadto wyposażenie żeglarskie umożliwia komfortową żeglugę o obsługę jachtu. Wszystkie fały są sprowadzone do kokpitu, zainstalowana jest bramka do kładzenia masztu, markowe kabestany, silniki czterosówowe oraz wiele innych udogodnień.

Pełna lista jachtów oraz wybrane jednostki:

Maxus 33.1 RS

3 kabiny, koło sterowe i ogrzewanie
  • Kadłub: 10,45 m x 3,2 m
  • Załoga: 8-10 osób
  • Żagle: 40 m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: koło sterowe, ster strumieniowy, echosonda, ogrzewanie Webasto, prysznic w kokpicie, radio z MP3 i TV, bimini, szprycbuda, nagłośnienie w kokpicie, oświetlenie LED, kuchenka gazowa, mikrofalówka, lodówka
Szczegóły

Antila 30

3 kabiny, ogrzewanie, koło sterowe
  • Kadłub: 9,3 m x 2,95 m
  • Załoga: 10 osób
  • Żagle: 38m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: silnik 15 KM stacjonarny, ogrzewanie, lodówka Waeco, grot pełnolistwowy, patent do kładzenia masztu, rolfok na sztywnym sztagu, radio CD/MP3, instalacja 12V / 230 V, gniazdo do ładowania telefonu, 3 zamykane kabiny
Szczegóły

Nautika 830

motorowy houseboat, 2 kabiny
  • Kadłub: 8,3 m x 2,9 m
  • Załoga: 8 osób
  • Żagle: –
  • Udogodnienia: jacht motorowy dostępny bez patentu, lodówka sprężarkowa, ogrzewanie Webasto, silnik Marcury 50KM z elektrycznym trymem, instalacja wody pitnej, radio z MP3 oraz TV, kuchenka gazowa, 2 zamykane kabiny (max 6 osób).
Szczegóły

Antila 24.4

szybkie jachty dostępne bez patentu
  • Kadłub: 7,4m x 2,6m
  • Załoga: 6-8 osób
  • Żagle: 30 m^2 (fok+grot)
  • Udogodnienia: ogrzewanie Webasto, lodówka Waeco, kabestany Andersen, oświetlenie LED, bramka do kładzenia masztu, sztywny sztag, roll fok, kuchenka gazowa, kabina WC, silniki Mercury Sailpower 5KM, panel solarny.
Szczegóły
Rate this post
Exit mobile version