Kiedy wybierasz się w rodzinny rejs po Wielkich Jeziorach Mazurskich, wyszukujesz świetnie wyposażony i bezpieczny jacht, zaufaną firmę czarterową oraz doświadczonego sternika. Jednak czy da się przewidzieć zbliżający się szkwał? Od 2011 roku jest to możliwe.
Bezpieczeństwo na jachcie i Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich
Zadaniem System Sygnalizacji Ostrzegawczej jest informowanie żeglarzy oraz uczestników ruchu wodnego o zbliżającym się niebezpieczeństwie pogodowym. System został uruchomiony w 2011 roku i składa się z 17 masztów o wysokości od 15 do 25 metrów, rozmieszczonych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Osiemnasty, prototypowy, stoi w Giżycku u wejścia do Kanału Łuczańskiego od strony Niegocina. Możesz go dostrzec żeglując z Port Royal kanałem Łuczańskim na Jezioro Niegocin.
Na każdym z nich posadowiona jest głowica sygnalizacyjna, złożona z systemu zasilania energią (panele słoneczne oraz turbina wiatrowa), systemu sygnalizacji dźwiękowej oraz świetlnej. Sygnały świetlne emitowane przez maszty widoczne są w promieniu 8-9 kilometrów, bez względu na warunki pogodowe. Wieże skonstruowane są w taki sposób, by przetrwały ekstremalne warunki atmosferyczne, a ich rurowa konstrukcja ma zapobiec ewentualnym uszkodzeniom i kradzieży elementów modułu.
Jak działa system ostrzegania na Wielkich Jeziorach Mazurskich?
System uruchamia się automatycznie w momencie, w którym otrzyma mail z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej informujący o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Oprogramowanie sterujące interpretuje treść wiadomości, a następnie wysyła informację zwrotną do IMiGW o przyjęciu komunikatu. W tej samej chwili do wież zostaje rozesłana wiadomość SMS, zawierającą informację o typie zjawiska, stopniu zagrożenia oraz terminie ważności ostrzeżenia. Lampy rozpoczynają pracę.
- Sygnał 40 błysków na minutę – „UWAGA Spodziewane wiatr i burze” – komunikat ten informuje o możliwość nadejścia niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych, jednak bez wskazania czasu ich nadejścia.
- Sygnał 90 błysków na minutę – „NIEBEZPIECZEŃSTWO występowanie burzy oraz silnego wiatru” – to informacja o zbliżającym się niebezpieczeństwie w bardzo nieodległym czasie.
Cała procedura trwa mniej niż minutę. Wyłączenie świateł następuje automatycznie po wygaśnięciu ważności komunikatu lub przez operatora.
Gdzie znajdują się maszty?
Maszty znajdują się na całym szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, w miejscach o następujących współrzędnych geograficznych:
- Jezioro Mamry, Skłodowo 21 43 26.55″E, 54 09 23.39N
- Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo 21 43 10.08E, 54″11 51.84 54N
- Jezioro Święcajty, Ogonki 21 48 24.05″E, 54 10 58.94N
- Jezioro Ryńskie, miasto Ryn 21 31 51.83E 53 55 49.75N
- Jezioro Roś, Łupki 21 51 34.70″E 53 39 08.10N
- Jezioro Mikołajskie, Mikołajki 21 37 13.90″E 53 45 53.60N
- Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa) 21 47 54.18″E 54 00 20.61N
- Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Almatur 21 43 55.36″E, 54 02 10.61N
- Jezioro Mamry, Wysoki Róg 21 40 34.14″E, 54 06 07.55N
- Jezioro Jagodne 21 43 35.43″E 53 56 01.33N
- Jezioro Boczne, Bogaczewo 21 45 00.05″E 53 57 48.69N
- Jezioro Łuknajno 21 40 41.04″E 53 47 09.92N
- Jezioro Śniardwy, Nowe Guty 21 49 11.56″E 53 45 49.40N
- Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg 21 41 45.05″E 53 43 06.51N
- Jezioro Bełdany, Kamień 21 33 42.63″E 53 43 21.04N
- Jezioro Seksty, Kanał Jegliński 21 46 52.56″E 53 41 17.70N
- Jezioro Tałty, Kanał Tałcki 21 32 33.66″E 53 51 50.70N
Warto również zapoznać się z ich lokalizację na mapie przygotowanej przez RZGW, ponieważ wiedza o rozmieszczeniu masztu i tego jak działa zwiększy bezpieczeństwo na jachcie podczas rejsu po Mazurach.