Jak działa system ostrzegania na Wielkich Jeziorach Mazurskich?

Kiedy wybierasz się w rodzinny rejs po Wielkich Jeziorach Mazurskich, wyszukujesz świetnie wyposażony i bezpieczny jacht, zaufaną firmę czarterową oraz doświadczonego sternika. Jednak czy da się przewidzieć zbliżający się szkwał? Od 2011 roku jest to możliwe.

Bezpieczeństwo na jachcie i Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich

 

Jak działa system ostrzegania na Wielkich Jeziorach Mazurskich

Maszt systemu ostrzegania na Wielkich Jeziorach Mazurskich u wejścia na kanał Węgorzewski

Zadaniem System Sygnalizacji Ostrzegawczej jest informowanie żeglarzy oraz uczestników ruchu wodnego o zbliżającym się niebezpieczeństwie pogodowym. System został uruchomiony w 2011 roku i składa się z 17 masztów o wysokości od 15 do 25 metrów, rozmieszczonych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Osiemnasty, prototypowy, stoi w Giżycku u wejścia do Kanału Łuczańskiego od strony Niegocina. Możesz go dostrzec żeglując z Port Royal kanałem Łuczańskim na Jezioro Niegocin.

Na każdym z nich posadowiona jest głowica sygnalizacyjna, złożona z systemu zasilania energią (panele słoneczne oraz turbina wiatrowa), systemu sygnalizacji dźwiękowej oraz świetlnej. Sygnały świetlne emitowane przez maszty widoczne są w promieniu 8-9 kilometrów, bez względu na warunki pogodowe. Wieże skonstruowane są w taki sposób, by przetrwały ekstremalne warunki atmosferyczne, a ich rurowa konstrukcja ma zapobiec ewentualnym uszkodzeniom i kradzieży elementów modułu.

Jak działa system ostrzegania na Wielkich Jeziorach Mazurskich?

Jak działa system ostrzegania na Wielkich Jeziorach Mazurskich

Lampy błyskowe na maszcie

System uruchamia się automatycznie w momencie, w którym otrzyma mail z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej informujący o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Oprogramowanie sterujące interpretuje treść wiadomości, a następnie wysyła informację zwrotną do IMiGW o przyjęciu komunikatu. W tej samej chwili do wież zostaje rozesłana wiadomość SMS, zawierającą informację o typie zjawiska, stopniu zagrożenia oraz terminie ważności ostrzeżenia. Lampy rozpoczynają pracę.

  • Sygnał 40 błysków na minutę – „UWAGA Spodziewane wiatr i burze” – komunikat ten informuje o możliwość nadejścia niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych, jednak bez wskazania czasu ich nadejścia.

  • Sygnał 90 błysków na minutę – „NIEBEZPIECZEŃSTWO występowanie burzy oraz silnego wiatru” – to informacja o zbliżającym się niebezpieczeństwie w bardzo nieodległym czasie.


Cała procedura trwa mniej niż minutę. Wyłączenie świateł następuje automatycznie po wygaśnięciu ważności komunikatu lub przez operatora.


Gdzie znajdują się maszty?

Maszty znajdują się na całym szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, w miejscach o następujących współrzędnych geograficznych:  

  1. Jezioro Mamry, Skłodowo 21 43 26.55″E,  54 09 23.39N
  2. Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo 21 43 10.08E,   54″11 51.84 54N
  3. Jezioro Święcajty, Ogonki 21 48 24.05″E,  54 10 58.94N
  4. Jezioro Ryńskie, miasto Ryn   21 31 51.83E 53 55 49.75N
  5. Jezioro Roś, Łupki 21 51 34.70″E  53 39 08.10N
  6. Jezioro Mikołajskie, Mikołajki   21 37 13.90″E 53 45 53.60N
  7. Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa) 21 47 54.18″E  54 00 20.61N
  8. Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Almatur 21 43 55.36″E,  54 02 10.61N
  9. Jezioro Mamry, Wysoki Róg 21 40 34.14″E,  54 06 07.55N
  10. Jezioro Jagodne   21 43 35.43″E 53 56 01.33N
  11. Jezioro Boczne, Bogaczewo   21 45 00.05″E 53 57 48.69N
  12. Jezioro Łuknajno  21 40 41.04″E 53 47 09.92N
  13. Jezioro Śniardwy, Nowe Guty 21 49 11.56″E  53 45 49.40N
  14. Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg 21 41 45.05″E  53 43 06.51N
  15. Jezioro Bełdany, Kamień 21 33 42.63″E  53 43 21.04N
  16. Jezioro Seksty, Kanał Jegliński 21 46 52.56″E  53 41 17.70N
  17. Jezioro Tałty, Kanał Tałcki 21 32 33.66″E  53 51 50.70N

Warto również zapoznać się z ich lokalizację na mapie przygotowanej przez RZGW, ponieważ wiedza o rozmieszczeniu masztu i tego jak działa zwiększy bezpieczeństwo na jachcie podczas rejsu po Mazurach.