Węzły żeglarskie to podstawa. Umiejętność ich wiązania jest niezbędnym atrybutem każdego, kto decyduje się przekroczyć próg pokładu jachtu. Wszystkich węzłów żeglarskich, które mogą znaleźć realne zastosowanie podczas rejsu, jest tak dużo, że ciężko znaleźć kogoś kto by znał i potrafił zawiązać, chociaż połowę z nich.
Spośród wszystkich węzłów żeglarskich wyróżnia się kilka typów na podstawie ich zastosowania lub jakichś cech specyficznych. Nie jest jednak celem tego artykułu omawianie wszystkich grup, a raczej skupienie się na tych konkretnych węzłach, które rzeczywiście są przydatne.
Palowy podwójny
Niezbyt efektowny, jednak bardzo efektywny. Tak naprawdę, aby przetrwać pierwszy tygodniowy rejs po mazurskich jeziorach, umiejętność tylko tego węzła żeglarskiego okaże się w zupełności wystarczająca. Ma on uniwersalne zastosowanie, ale szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku cumowania do palu, lub wiązania na pierścieniu. A więc jeśli wybierasz czarter jachtu na mazurach, koniecznie naucz się tego węzła żeglarskiego.
Ratowniczy
Należy do najpopularniejszych węzłów żeglarskich stosowanych w żeglarstwie. Jego główną funkcją jest zabezpieczenie człowieka w niesprzyjających warunkach pogodowych – nie tylko za burtą, również przebywającego na pokładzie oraz na wysokości. Sprawdza się również dobrze jako pętla cumowa a jego cechą charakterystyczną jest fakt, że nie zaciska się i posiada szeroki zestaw tworzenia różnych wariacji. Znajomość tego węzła jest bezwzględnie wymagana u każdego żeglarza.
Ósemka
Sposobem wiązania przypomina najzwyklejszy supeł. Z tym że od zwykłego supła różni go występowanie dodatkowego obłożenia i ten właśnie szczegół sprawia, że da się ósemkę w łatwy sposób rozwiązać. Do zalet tego wiązania zaliczyć należy szeroki zakres zastosowań oraz pewność wiązania. Często wykorzystuje się go aby uniemożliwić wysunięcie się liny z knagi zaciskowej.
Płaski refowy
Na pierwszy rzut oka wydaje się odpowiedni do wiązania ze sobą dwóch lin, jednak zdecydowanie się tego odradza. Jego głównym i najpopularniejszym zastosowaniem, jak zresztą sama nazwa wskazuje, jest refowanie żagli.
Wyblinka
Jest jednym z najczęściej spotykanych wiązań spośród wszystkich węzłów żeglarskich. Jest bardzo praktyczna z uwagi, na fakt, że wiąże i rozwiązuje się ją błyskawicznie.
Niemniej nie jest najpewniejszym rozwiązaniem. Najlepiej sprawdza się w sytuacjach nagłych, gdy warunki wymagają szybkości działania.
Magnus
Magnus przypomina częściowo Wyblinkę, ale posiada dodatkowe wiązanie, dzięki któremu jest węzłem pewniejszym. Dzięki temu dodatkowemu wiązaniu Magnus idealnie nadaje się do zabezpieczania liny na gładkich powierzchniach.
Węzeł szotowy
Węzeł ten doskonale sprawdzi się w sytuacji, gdy chcemy powiązać ze sobą dwie liny. Jest mocnym węzłem żeglarskim, jednak pod wpływem stałych szarpnięć może dojść do jego rozwiązania.
Zeppelin
To najlepsze rozwiązanie do łączenia dwóch lin ze sobą. Warto się go nauczyć. Nie zalicza się być może do najpopularniejszych, jednak jego skuteczność sprawia, że w tym wypadku nie ma sensu oglądać się na popularność.
Związ rybacki
Przyglądając się jego budowie, można zauważyć, że to w rzeczywistości dwa zwykłe supły w sposób symetryczny powiązane na dwóch różnych częściach stałych. Służy do łączenia ze sobą dwóch lin.
Powyższy zestaw metod wiązania lin i sznurów to rzecz jasna, dość subiektywnie nakreślone zestawienie, ale duża popularność większości z nich jest dowodem na to, że właśnie te węzły żeglarskie zasługują na uwagę. Wybierając się na czarter jachtu bez patentu, koniecznie należy się z nimi zapoznać.
Grafiki: Freepik