Węzły żeglarskie, które każdy znać musi

węzły żeglarskie

Węzły żeglarskie to podstawa. Umiejętność ich wiązania jest niezbędnym atrybutem każdego, kto decyduje się przekroczyć próg pokładu jachtu. Wszystkich węzłów żeglarskich, które mogą znaleźć realne zastosowanie podczas rejsu, jest tak dużo, że ciężko znaleźć kogoś kto by znał i potrafił zawiązać, chociaż połowę z nich.

Spośród wszystkich węzłów żeglarskich wyróżnia się kilka typów na podstawie ich zastosowania lub jakichś cech specyficznych. Nie jest jednak celem tego artykułu omawianie wszystkich grup, a raczej skupienie się na tych konkretnych węzłach, które rzeczywiście są przydatne.

Palowy podwójny

Niezbyt efektowny, jednak bardzo efektywny. Tak naprawdę, aby przetrwać pierwszy tygodniowy rejs po mazurskich jeziorach, umiejętność tylko tego węzła żeglarskiego okaże się w zupełności wystarczająca. Ma on uniwersalne zastosowanie, ale szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku cumowania do palu, lub wiązania na pierścieniu. A więc jeśli wybierasz czarter jachtu na mazurach, koniecznie naucz się tego węzła żeglarskiego.

Ratowniczy

Należy do najpopularniejszych węzłów żeglarskich stosowanych w żeglarstwie. Jego główną funkcją jest zabezpieczenie człowieka w niesprzyjających warunkach pogodowych – nie tylko za burtą, również przebywającego na pokładzie oraz na wysokości. Sprawdza się również dobrze jako pętla cumowa a jego cechą charakterystyczną jest fakt, że nie zaciska się i posiada szeroki zestaw tworzenia różnych wariacji. Znajomość tego węzła jest bezwzględnie wymagana u każdego żeglarza.

Ósemka

Sposobem wiązania przypomina najzwyklejszy supeł. Z tym że od zwykłego supła różni go występowanie dodatkowego obłożenia i ten właśnie szczegół sprawia, że da się ósemkę w łatwy sposób rozwiązać. Do zalet tego wiązania zaliczyć należy szeroki zakres zastosowań oraz pewność wiązania. Często wykorzystuje się go aby uniemożliwić wysunięcie się liny z knagi zaciskowej.

Płaski refowy

Na pierwszy rzut oka wydaje się odpowiedni do wiązania ze sobą dwóch lin, jednak zdecydowanie się tego odradza. Jego głównym i najpopularniejszym zastosowaniem, jak zresztą sama nazwa wskazuje, jest refowanie żagli.

Wyblinka

Jest jednym z najczęściej spotykanych wiązań spośród wszystkich węzłów żeglarskich. Jest bardzo praktyczna z uwagi, na fakt, że wiąże i rozwiązuje się ją błyskawicznie.

Niemniej nie jest najpewniejszym rozwiązaniem. Najlepiej sprawdza się w sytuacjach nagłych, gdy warunki wymagają szybkości działania.

Magnus

Magnus przypomina częściowo Wyblinkę, ale posiada dodatkowe wiązanie, dzięki któremu jest węzłem pewniejszym. Dzięki temu dodatkowemu wiązaniu Magnus idealnie nadaje się do zabezpieczania liny na gładkich powierzchniach.

Węzeł szotowy

Węzeł ten doskonale sprawdzi się w sytuacji, gdy chcemy powiązać ze sobą dwie liny. Jest mocnym węzłem żeglarskim, jednak pod wpływem stałych szarpnięć może dojść do jego rozwiązania.

Zeppelin

To najlepsze rozwiązanie do łączenia dwóch lin ze sobą. Warto się go nauczyć. Nie zalicza się być może do najpopularniejszych, jednak jego skuteczność sprawia, że w tym wypadku nie ma sensu oglądać się na popularność.

Związ rybacki

Przyglądając się jego budowie, można zauważyć, że to w rzeczywistości dwa zwykłe supły w sposób symetryczny powiązane na dwóch różnych częściach stałych. Służy do łączenia ze sobą dwóch lin.

Powyższy zestaw metod wiązania lin i sznurów to rzecz jasna, dość subiektywnie nakreślone zestawienie, ale duża popularność większości z nich jest dowodem na to, że właśnie te węzły żeglarskie zasługują na uwagę. Wybierając się na czarter jachtu bez patentu, koniecznie należy się z nimi zapoznać.

Grafiki: Freepik

Sprawdź nasze inne jachty

Oferujemy Państwu nowoczese, dobrze wyposażone i świetnie przygotowane łodzie żaglowe i motorowe. Każdy nasz jacht posiada komfortowe wyposażenie hotelowe takie jak zamykana kabina z toeletą chemiczną, ogrzewanie Webasto, kuchenkę gazową, instalację wodną oraz elektryczną. Ponadto wyposażenie żeglarskie umożliwia komfortową żeglugę o obsługę jachtu. Wszystkie fały są sprowadzone do kokpitu, zainstalowana jest bramka do kładzenia masztu, markowe kabestany, silniki czterosówowe oraz wiele innych udogodnień.

Pełna lista jachtów oraz wybrane jednostki:

Maxus 33.1 RS

Maxus 33.1 RS

3 kabiny, koło sterowe i ogrzewanie
  • Kadłub: 10,45 m x 3,2 m
  • Załoga: 8-10 osób
  • Żagle: 40 m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: koło sterowe, ster strumieniowy, echosonda, ogrzewanie Webasto, prysznic w kokpicie, radio z MP3 i TV, bimini, szprycbuda, nagłośnienie w kokpicie, oświetlenie LED, kuchenka gazowa, mikrofalówka, lodówka
Szczegóły
Antila 30

Antila 30

3 kabiny, ogrzewanie, koło sterowe
  • Kadłub: 9,3 m x 2,95 m
  • Załoga: 10 osób
  • Żagle: 38m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: silnik 15 KM stacjonarny, ogrzewanie, lodówka Waeco, grot pełnolistwowy, patent do kładzenia masztu, rolfok na sztywnym sztagu, radio CD/MP3, instalacja 12V / 230 V, gniazdo do ładowania telefonu, 3 zamykane kabiny
Szczegóły
Nautika 830

Nautika 830

motorowy houseboat, 2 kabiny
  • Kadłub: 8,3 m x 2,9 m
  • Załoga: 8 osób
  • Żagle: –
  • Udogodnienia: jacht motorowy dostępny bez patentu, lodówka sprężarkowa, ogrzewanie Webasto, silnik Marcury 50KM z elektrycznym trymem, instalacja wody pitnej, radio z MP3 oraz TV, kuchenka gazowa, 2 zamykane kabiny (max 6 osób).
Szczegóły
Antila 24.4

Antila 24.4

szybkie jachty dostępne bez patentu
  • Kadłub: 7,4m x 2,6m
  • Załoga: 6-8 osób
  • Żagle: 30 m^2 (fok+grot)
  • Udogodnienia: ogrzewanie Webasto, lodówka Waeco, kabestany Andersen, oświetlenie LED, bramka do kładzenia masztu, sztywny sztag, roll fok, kuchenka gazowa, kabina WC, silniki Mercury Sailpower 5KM, panel solarny.
Szczegóły
5/5 - (2 votes)
X