Jakie uprawnienia są wymagane by zacząć żeglować na Mazurach?

Od 2008 roku istnieje możliwość czarteru bez patentu, jednak by móc żeglować na większych i mocniejszych jednostkach należy zdobyć odpowiednie uprawnienia. Jakie? Dowiesz się z naszego artykułu.

Patent żeglarski – jakie uprawnienia zrobić by móc żeglować po Mazurach?

patent żeglarskiBy żeglować większymi jednostkami takimi jak Tango 30, Phobos 29, Antila 26CC czy Focus 800 potrzebujesz uprawniającego do tego patentu. W Polsce od 2013 roku obowiązują trzy podstawowe typy patentu: Żeglarz jachtowy, Sternik jachtowy oraz Kapitan jachtowy. Sternik jachtowy oraz Kapitan jachtowy to uprawnienia przeznaczone głównie dla żeglarzy morskich. Aby żeglować po wodach śródlądowych, jakimi są Wielki Jeziora Mazurskie, wystarczy ten pierwszy. Pozwala on na prowadzenie jachtów żaglowych z pomocniczym napędem mechanicznym. Upoważnia również do żeglugi po morzu za dnia, jednak tylko w przypadku jachtów o długości kadłuba nieprzekraczającej 12 metrów i tylko w obszarze do 2 mil morskich od brzegu.

Jakie wymagania trzeba spełnić?


Wymagania nie są duże: konieczne jest ukończenie 14 roku życia, orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa. W przypadku osoby niepełnoletniej konieczna jest pisemna zgoda rodziców. Jeśli kandydat spełnia te wymogi, musi przejść odpowiednie szkolenie oraz zaliczyć egzamin przed Komisją Egzaminacyjną Polskiego Związku Żeglarskiego. Patent żeglarza jachtowego to najniższy patent z trzech wymaganych przez polskie prawo i jego zdobycie nie jest wyjątkowo trudne, jednak wymaga zaangażowania oraz sporej ilości wiedzy żeglarskiej.

Nie masz patentu? Też możesz żeglować!

Jeśli nie posiadasz patentu ani doświadczenia żeglarskiego, warto rozważyć zatrudnienie sternika z odpowiednimi uprawnieniami, który zapewni Ci bezpieczeństwo oraz spokojny rejs po Mazurach. Innym rozwiązaniem jest wybór jednostki mniejszej, o niższej mocy pozwalającej na jej prowadzenie bez uprawnień żeglarza jachtowego czyli tzw. czarter bez patentu. Takimi jednostkami są: Sasanka Viva 700, Sasanka Viva 600, Tes 678BT oraz Antila 24. Forma ta zyskuje na popularności wśród żeglujących po Mazurach. Jednak brak uprawnień, nie oznacza całkowity brak obowiązków i znajomości podstawowych zasad bezpieczeństwa. Dlatego, nawet do prowadzenia takich jednostek przyda się doświadczenie zdobyte pod okiem osoby posiadającej odpowiednią wiedzę i umiejętności.

Co z łodziami silnikowymi?

Uprawnienia motorowodne stanowią osobną kategorię zezwoleń na żeglugę, są to patenty na: Sternika motorowodnego, Motorowodnego sternika morskiego oraz Kapitana motorowodnego. Wymagania są zbieżne z wymaganiami na patent w przypadku jachtów żaglowych. Przepisy, które weszły w życie w 2008 roku dają możliwość czarteru jachtu motorowodnego z silnikiem o mocy nie większej niż 10Kw (13KM) osobom bez uprawnień sternika motorowodnego. W tej klasie znajdują się między innymi popularne houseboaty.

Wiedza i doświadczenie są najważniejsze

Jeśli nigdy wcześniej nie żeglowałeś i nie masz wiedzy żeglarskiej, warto odbyć kurs na patent żeglarza jachtowego. Pozwoli to na uzupełnienie braków i zagwarantuje bezpieczne żeglowanie po mazurskich wodach. W tym miejscu należy podkreślić, że mimo istnienia przepisów umożliwiających nam żeglugę bez patentu to nic nie zastąpi nam wiedzy, doświadczenia i zdrowego rozsądku. Woda to prawdziwy żywioł, którego nigdy nie można lekceważyć.

Sprawdź nasze najlepsze jachty

Oferujemy Państwu nowoczese, dobrze wuposażone i świetnie przygotowane łodzie żaglowe. Każdy nasz jacht posiada komfortowe wyposażenie hotelowe takie jak zamykana kabina z toeletą chemiczną, ogrzewanie Webasto, kuchenkę gazową, instalację wodną oraz elektryczną. Ponadto wyposażenie żeglarskie umożliwia komfortową żeglugę o obsługę jachtu. Wszystkie fały są sprowadzone do kokpitu, zainstalowana jest bramka do kładzenia masztu, markowe kabestany, silniki czterosówowe oraz wiele innych udogodnień.
Tango 30 “Ferajna”

Tango 30 “Ferajna”

koło sterowe i ogrzewanie
  • Kadłub: 9,5 m x 3,4 m
  • Załoga: 9 osób
  • Żagle: 40 m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: koło sterowe, ster strumieniowy, echosonda, ogrzewanie Eberspacher, prysznic w kokpicie, radio z MP3, bimini, szprycbuda, nagłośnienie w kokpicie, oświetlenie LED, kuchenka gazowa, mikrofalówka, lodówka
Szczegóły
Phobos 29 “Jowisz”

Phobos 29 “Jowisz”

3 kabiny, ogrzewanie
  • Kadłub: 9,3 m x 2,95 m
  • Załoga: 10 osób
  • Żagle: 38m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: silnik 8 KM, ogrzewanie, lodówka Waeco, grot pełnolistwowy z możliwością refowania, patent do kładzenia masztu, rolfok na sztywnym sztagu, radio CD/MP3, instalacja 12V / 230 V, gniazdo do ładowania telefonu, 3 zamykane kabiny
Szczegóły
Antila 26CC “Odyn”

Antila 26CC “Odyn”

2 kabiny, ogrzewanie, lodówka
  • Kadłub: 8,3 m x 2,9 m
  • Załoga: 8 osób
  • Żagle: 36 m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: lodówka sprężarkowa, ogrzewanie Truma, silnik 8KM Yamaha, bramka do kładzenia masztu, rolfok, grot z możliwością refewoania, instalacja wody pitnej, radio z MP3, kuchanka gazowa, 2 zamykane kabiny.
Szczegóły
Antila 24 “Njord” oraz “Baldur”

Antila 24 “Njord” oraz “Baldur”

wygodne jachty, czarter bez patentu
  • Kadłub: 7,3m x 2,6m
  • Załoga: 7 osób
  • Żagle: 30 m^2 (fok+grot)
  • Udogodnienia: ogrzewanie Webasto, lodówka Waeco, kabestany Andersen, oświetlenie LED, bramka do kładzenia masztu, sztywny sztag, roll fok, kuchenka gazowa, kabina WC, silnik Yamaha 8KM
Szczegóły
Oceń tą treść
X