Jak wybrać kotwicę?

jak wybrać kotwicę

Kotwica jest tym elementem zaopatrzenia jachtu, którego znaczenie bywa bagatelizowane. Odpowiednia, powinna być wykonana z solidnego materiału i zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa. Na rynku spotyka się różne rodzaje kotwic, z których każda ma swoje mocne i słabe strony. Czym zatem kierować się przy wyborze? Poniżej odpowiemy na pytanie jak wybrać kotwicę, charakteryzując najpopularniejsze z nich.

Jacht cumujący na dziko zabezpieczony kotwicą.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo

Wybierając czarter jachtu na mazurach ten problem masz już z głowy. Jednak jeśli wybierasz własnych jacht nadrzędnym kryterium, jakim powinno się kierować przy wyborze odpowiedniej kotwicy do jachtu, jest jej zdolność do zapewnienia bezpieczeństwa w nieprzewidzianych sytuacjach. Mowa tu o sytuacjach, kiedy z jakichś powodów nie jesteśmy w stanie dotrzeć do zamierzonego celu – czy to z powodu fizycznych niedyspozycji, lub awarii technicznej naszego jachtu. Wtedy lepszym wyjściem wydaje się unieruchomienie łodzi niż pozwolenie jej na bezwładne dryfowanie w nieznanym kierunku.

Oczywiście wybierając kotwicę, musimy dodatkowo kierować się takimi kryteriami jak rozmiar naszego jachtu, oraz specyfika dna akwenów, po których pływamy. Jeśli chodzi o pierwsze z wymienionych kryteriów, znaczenie będzie miała masa kotwicy, z kolei od rodzaju dna będzie zależeć typ kotwicy.

Rodzaje kotwic

Istnieje kilka typów kotwic, odznaczających się specyficznymi cechami. Poniżej przedstawiona charakterystyka każdego z nich.

Kotwica Danfortha

Jest to najczęściej spotykany rodzaj kotwic. Kotwice Danfortha zbudowane są z trzonu oraz dwóch lub więcej zawiasowych łap, doskonale sprawdzą się w wodach mazurskich jezior. Ich zaletą jest fakt, że są lekkie i mogą utrzymywać w miejscu względnie ciężkie łodzie, np. 7-kilogramowa kotwica może unieruchomić jacht długości 9-u metrów.

Kotwica pługowa

Zbudowana jest z metalowego trzonu przymocowanego do łapy. Trzon jest zakrzywiony do tyłu, co sprawia, że kotwica przypomina duży hak. Za sprawą swojej budowy, kotwica doskonale nadaje się do zakotwiczania w powierzchniach twardych. Tego typu kotwice nie należą do najlżejszych.

Kotwica Bruce’a

Swoją budową przypomina kotwicę pługową, z tą różnicą, że posiada więcej niż jedną łapę. Posiada względnie małą masę. Za sprawą swojego kształtu, dobrze sprawdza się w różnych warunkach, szczególnie dobrze się spisuje w przypadku dna błotnego. Tego typu kotwice są nieco cięższe niż kotwice pługowe. 10-kilogramowa kotwica jest potrzebna, aby utrzymać 10-metrowy jacht.

Kotwica Halla

Znana również pod nazwą kotwica Halla, od nazwiska jej konstruktora. Kotwica ta za sprawą mechanizmu zawiasowego, do którego są przyczepione łapy, pozwala na zmniejszenie swojej objętości, przez co zajmuje mniej miejsca. Za sprawą swej dużej masy, kotwica ta idealnie pasuje do większych jachtów.

Zatem wybierając kotwicę, należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Wśród nich można wymienić materiał, z którego jest wykonana, rozmiar, masę, akweny oraz ew. ekstremalne warunki pogodowe w regionie, w którym będziemy jej używać. Kotwica musi być dostosowana do wielkości jachtu, jaki posiadamy. Jasne jest, że do jachtu niewielkich rozmiarów nie jest nam potrzebna kotwica morska, ale musi utrzymać jacht nawet na dużej fali w przypadku kiedy zajdzie taka potrzeba. Bywa, że kotwicę rzuca się w celu hamowania awaryjnego i w tym przypadku również docenimy solidną i cięższą kotwicę. Dobrze dobrana kotwica to również podstawa w przypadku cumowania na dziko.

Ponadto wielu żeglarzy i jachtów posiada dwa rodzaje kotwic. Po co? Choć w przypadku Mazur nie jest to, aż tak istotne to nie każda kotwica nadaje się do każdego rodzaju dna, jedna lepiej sprawdzi się na piaszczystym dnie, inna kamienistym. Daj to również większe szanse przy niesprzyjających warunkach pogodowych – jeśli jedna kotwica nas nie utrzyma… być może uda się zacumować na drugiej.

Jakie kotwice stosujemy w Twist Czarter? Na naszych jachtach stosujemy kotwice danfortha oraz pługowe, które najlepiej sprawdzają się w warunkach mazurskich. Większe jachty są wyposażone w dwie kotwice.

Sprawdź nasze inne jachty

Oferujemy Państwu nowoczese, dobrze wyposażone i świetnie przygotowane łodzie żaglowe i motorowe. Każdy nasz jacht posiada komfortowe wyposażenie hotelowe takie jak zamykana kabina z toeletą chemiczną, ogrzewanie Webasto, kuchenkę gazową, instalację wodną oraz elektryczną. Ponadto wyposażenie żeglarskie umożliwia komfortową żeglugę o obsługę jachtu. Wszystkie fały są sprowadzone do kokpitu, zainstalowana jest bramka do kładzenia masztu, markowe kabestany, silniki czterosówowe oraz wiele innych udogodnień.

Pełna lista jachtów oraz wybrane jednostki:

Maxus 33.1 RS

Maxus 33.1 RS

3 kabiny, koło sterowe i ogrzewanie
  • Kadłub: 10,45 m x 3,2 m
  • Załoga: 8-10 osób
  • Żagle: 40 m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: koło sterowe, ster strumieniowy, echosonda, ogrzewanie Webasto, prysznic w kokpicie, radio z MP3 i TV, bimini, szprycbuda, nagłośnienie w kokpicie, oświetlenie LED, kuchenka gazowa, mikrofalówka, lodówka
Szczegóły
Antila 30

Antila 30

3 kabiny, ogrzewanie, koło sterowe
  • Kadłub: 9,3 m x 2,95 m
  • Załoga: 10 osób
  • Żagle: 38m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: silnik 15 KM stacjonarny, ogrzewanie, lodówka Waeco, grot pełnolistwowy, patent do kładzenia masztu, rolfok na sztywnym sztagu, radio CD/MP3, instalacja 12V / 230 V, gniazdo do ładowania telefonu, 3 zamykane kabiny
Szczegóły
Nautika 830

Nautika 830

motorowy houseboat, 2 kabiny
  • Kadłub: 8,3 m x 2,9 m
  • Załoga: 8 osób
  • Żagle: –
  • Udogodnienia: jacht motorowy dostępny bez patentu, lodówka sprężarkowa, ogrzewanie Webasto, silnik Marcury 50KM z elektrycznym trymem, instalacja wody pitnej, radio z MP3 oraz TV, kuchenka gazowa, 2 zamykane kabiny (max 6 osób).
Szczegóły
Antila 24.4

Antila 24.4

szybkie jachty dostępne bez patentu
  • Kadłub: 7,4m x 2,6m
  • Załoga: 6-8 osób
  • Żagle: 30 m^2 (fok+grot)
  • Udogodnienia: ogrzewanie Webasto, lodówka Waeco, kabestany Andersen, oświetlenie LED, bramka do kładzenia masztu, sztywny sztag, roll fok, kuchenka gazowa, kabina WC, silniki Mercury Sailpower 5KM, panel solarny.
Szczegóły
4/5 - (1 vote)
X