Duży jacht, mały port. Czyli cumowanie jachtu dla początkujących.

Często sposoby cumowania jachtu przypominają te podpatrzonych z rodzimych parkingów samochodowych. Z efektami bywa różnie. Najczęściej kosztownie i boleśnie. Zatem jak “zaparkować” jacht, kiedy marina jest zatłoczona?

cumowanie jachtu

Burtą, rufą czy dziobem?

Niestety najczęściej w porcie administracja i bosman nie pozostawiają nam zbyt dużego wyboru. Cumowanie jachtu burtą, choć najłatwiejsze to zazwyczaj nie jest zbyt dobrze postrzegane zwłaszcza przez obsługę bosmanatu. Zatem pozostaje dziób i rufa.

Najlepiej, cumować rufą. Ma to znaczną przewagę nad cumowaniem dziobem w postaci łatwego wsiadanie i wysiadania z jachtu oraz zdecydowanie łatwiejszego odbijania do kei. Cumowanie jachtu dziobem jest nieco łatwiejsze i zapewnia więcej prywatności załodze.

Cumowanie jachtu: Jak to zrobić?

Co najważniejsze. Rób to powoli. Przesadzając z prędkością, możesz stracić wiele: od rozbitego pomostu i rufy, przez złamaną kończynę, po zdobywany latami szacunek wśród płci przeciwnej. O ile to ostatnie pójdzie w zapomnienie lub stanie się legendarną towarzyską historią, o tyle złamana kończyna może okazać się problematyczna przez dłuższy czas.

Zanim zaczniesz manewr przygotuj cumy, pagaje, odbijacze. Te ostatnie nawet w przypadku wpadki pozwolą nam drastycznie zniwelować możliwość zniszczenia poszycia jachtu własnego i sąsiedniego. Jeśli jest płytko, podnieś miecz i płetwę sterową – najlepiej do połowy, nigdy w całości. Całkowite jej wyciągnięcie bardzo ogranicza sterowność, a ta jest niezwykle przydatna przy manewrach portowych.

Inaczej jest w przypadku silnika z rumplem. Jeśli nasz jacht jest w niego wyposażony, warto podnieść w całości płetwę sterową i sterować silnikiem. Dzięki temu manewrowalność jest bardzo duża. Cumując w ten sposób rufą, sternik może kontrolować cały proces i w wielu przypadkach praktycznie samodzielnie przeprowadzić cały proces dojścia do kei. Ten sposób jest rekomendowany niedoświadczonej załogi (np. korzystających z oferty czarter bez patentu).

Kotwice w ciasnym porcie zazwyczaj nie będą nam potrzebne, gdyż zaczepiamy się do boi cumowniczej. Natomiast wykonując manewr, sprawdzaj głębokość i zmniejszaj prędkość jachtu.

Najlepiej cumować pod wiatr, który będzie zmniejszał naszą prędkość i stanowił dodatkowy opór. A to pozwoli nam łatwo wyhamować jeszcze przed keją, a nie już na niej. Po powolnym podejściu do kei rzucamy cumę na słupek i dopiero skaczemy na pomost. Możemy też rzucić linę załogantowi, który wcześniej zszedł na pomost. Zaczepiamy cumę o boję cumowniczą od strony dziobu.

Cumowanie jachtu: Jak tego nie robić?

Przede wszystkim nie należy próbować hamować jachtu siłą własnego ciała (czytaj kończynami), wykorzystujemy do tego silnik. Próba zatrzymania jachtu np. nogą może skończyć naprawdę fatalnie.

Nie należy również odwracać się przodem do silnika, ponieważ wtedy łatwo o pomyłkę kierunku manewrowania.

Jeśli używamy kotwicy (np. cumując przy plaży), nie wrzucamy jej do wody, a wkładamy ją powoli.

Kolejną ważną zasadą jest, by nie skakać z cumą w ręku. Lina może o coś zaczepić i nas wyhamować. A to w najlepszym wypadku poskutkuje gwiazdorskim nurkowaniem i odrobiną wstydu.

Trening czyni mistrza

Oczywiście nie od razu Rzym zbudowano dlatego, jeśli nie czujesz się pewnie, na początek warto wybrać jachty mniejsze takie jak Sasanka Viva 600, Sasanka Viva 700 lub Tes 678 BT. Jeśli jednak zależy Ci na jachcie dużym, idealne będzie Tango 30 ze sterem strumieniowym ułatwiającym manewrowanie w portach.

Nasze jachty dostępne w ofercie czarter bez patentu

Sprawdź nasze najlepsze jachty

Oferujemy Państwu nowoczese, dobrze wuposażone i świetnie przygotowane łodzie żaglowe. Każdy nasz jacht posiada komfortowe wyposażenie hotelowe takie jak zamykana kabina z toeletą chemiczną, ogrzewanie Webasto, kuchenkę gazową, instalację wodną oraz elektryczną. Ponadto wyposażenie żeglarskie umożliwia komfortową żeglugę o obsługę jachtu. Wszystkie fały są sprowadzone do kokpitu, zainstalowana jest bramka do kładzenia masztu, markowe kabestany, silniki czterosówowe oraz wiele innych udogodnień.
Tango 30 “Ferajna”

Tango 30 “Ferajna”

koło sterowe i ogrzewanie
  • Kadłub: 9,5 m x 3,4 m
  • Załoga: 9 osób
  • Żagle: 40 m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: koło sterowe, ster strumieniowy, echosonda, ogrzewanie Eberspacher, prysznic w kokpicie, radio z MP3, bimini, szprycbuda, nagłośnienie w kokpicie, oświetlenie LED, kuchenka gazowa, mikrofalówka, lodówka
Szczegóły
Phobos 29 “Jowisz”

Phobos 29 “Jowisz”

3 kabiny, ogrzewanie
  • Kadłub: 9,3 m x 2,95 m
  • Załoga: 10 osób
  • Żagle: 38m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: silnik 8 KM, ogrzewanie, lodówka Waeco, grot pełnolistwowy z możliwością refowania, patent do kładzenia masztu, rolfok na sztywnym sztagu, radio CD/MP3, instalacja 12V / 230 V, gniazdo do ładowania telefonu, 3 zamykane kabiny
Szczegóły
Antila 26CC “Odyn”

Antila 26CC “Odyn”

2 kabiny, ogrzewanie, lodówka
  • Kadłub: 8,3 m x 2,9 m
  • Załoga: 8 osób
  • Żagle: 36 m^2 (fok + grot)
  • Udogodnienia: lodówka sprężarkowa, ogrzewanie Truma, silnik 8KM Yamaha, bramka do kładzenia masztu, rolfok, grot z możliwością refewoania, instalacja wody pitnej, radio z MP3, kuchanka gazowa, 2 zamykane kabiny.
Szczegóły
Antila 24 “Njord” oraz “Baldur”

Antila 24 “Njord” oraz “Baldur”

wygodne jachty, czarter bez patentu
  • Kadłub: 7,3m x 2,6m
  • Załoga: 7 osób
  • Żagle: 30 m^2 (fok+grot)
  • Udogodnienia: ogrzewanie Webasto, lodówka Waeco, kabestany Andersen, oświetlenie LED, bramka do kładzenia masztu, sztywny sztag, roll fok, kuchenka gazowa, kabina WC, silnik Yamaha 8KM
Szczegóły
X